SCOPE 2013 (1)

Laatst hoorde ik een kleuter aan zijn vader vragen: “Papa, welke sites keek jij vroeger?” Dit voorbeeld is voor mij het toonbeeld van de invloed die het internet op ons dagelijkse leven heeft. Mailen, surfen, googelen, facebooken, internetbankieren; we kunnen ons eigenlijk niet voorstellen hoe ons leven eruit zou zien zonder internet. Ook online winkelen wordt steeds populairder. E-commerce biedt mogelijkheden, maar ook uitdagingen voor vrijwel elke organisatie. Met kennis over logistiek, marketing, finance en IT kunnen bedrijfskundigen hierin een belangrijke rol spelen. “Het is niet voor niets dat onze bedrijfskundigen als warme broodjes over de toonbank gaan,” aldus Paul Grefen, hoogleraar op het gebied van informatiesystemen aan onze faculteit. In een interview met SCOPE vertelt Grefen over zijn onderzoek naar e-commerce. Daarnaast zien we e-commerce in de praktijk bij Docdata, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de IT en logistiek van diverse grote spelers op de e-commercemarkt, zoals bol.com, Zalando en de Bijenkorf. De SCOPE die u nu in uw handen heeft, is een bijzondere. Jaargang 20, nummer 1, dat betekent dat SCOPE alweer twintig jaar bestaat. Verderop in deze SCOPE vindt u een speciaal lustrumkatern, geheel gewijd aan het twintig jaar uitbrengen van dit magazine. Natuurlijk valt de SCOPE niet zomaar op de deurmat. Bij deze dan ook een woord van dank aan iedereen die twintig edities SCOPE mede mogelijk hebben gemaakt: de alumnivereniging VBI, onze drukker Van Druenen, onze externe relaties, de SCOPEcommissie en natuurlijk u, onze lezer. Op naar de 25!

Koen Bressers
Hoofdredacteur SCOPE

SCOPE 2013 (1)