SCOPE 2013 (4)

Misschien is big data voor u een relatief onbekend begrip, maar stiekem begint het een steeds grotere rol te spelen in uw dagelijks leven. Hebt u zich bijvoorbeeld wel eens afgevraagd hoe Albert Heijn persoonsgebonden aanbiedingen kan aanbieden of hoe Google uw zoektermen kan aanvullen? Bij het beantwoorden van dit soort vragen komt de term big data al snel naar boven. Bij het zoeken naar de antwoorden op deze vragen, kan de volgende gedachte rijzen: is mijn privacy nog wel gewaarborgd? Deze en nog vele andere vraagstukken worden aangehaald tijdens het 30e Industria Congres op dinsdag 10 december met het thema: Big data: big business or big brother? Deze SCOPE geeft u alvast een kijkje in de wondere wereld van big data. In een interview geeft Remco Dijkman, universitair docent, een introductie op de hype en de toepassingen van big data. De daaropvolgende artikelen over Google en IBM schetsen een beeld hoe big data wordt toegepast bij de grotere spelers in de IT-sector. Naast de interessante artikelen over big data, staat deze SCOPE ook gedeeltelijk in het teken van het tiende lustrum van Industria. Vijftig jaar geleden richtten Jos Bedet, Karel Wijshoff en Sjir Nijssen studievereniging Industria op. In een interview met de oprichtingspresident wordt er teruggeblikt op het Industria van toen. Als Project Manager van het vijftigste bestuur van Industria mag ik mij dit jaar als hoofdredacteur ontfermen over de SCOPE. Ik ben erg trots op het resultaat en hoop dan ook dat u veel plezier zult beleven aan het lezen van deze SCOPE!

Maarten Koek
Hoofdredacteur SCOPE

SCOPE 2013 (4)